7:e festivalen

Hon är nog den främsta veteranen av dem alla i årets Melodifestival. Sanna Nielsen är med för 7:e gången.

Hon har varit minst sagt framgångsrik och aldrig missat en finalplats. Det har genom åren höga poäng från både jurygrupper och tv-tittare sett till. Sanna Nielsen var bara 16 år när hon deltog i sin första festival på Malmö Musikteater 2001. Där hamnade I går, I dag på 3:e plats. I deltävlingen i Göteborg två år senare överraskade hon genom att knipa den ena finalplatsen framför näsan på favorittippade Alcazar. I Globen slutade Hela världen för mig 5:a.

2005 är enda gången Sanna inte uppträtt som soloartist, här blev det en duett med Fredrik Kempe. Du och jag mot världen gick direkt till final och kom 8:a. 2007 är enda gången hon tvingats ta vägen om Andra Chansen, väl i final blev det 7:e plats för Vågar du, vågar jag. Störst succé uppnåddes året efter med balladen Empty room. Bidraget vann deltävlingen i Västerås och fick flest telefonröster i Globen. Men eftersom jurygrupperna favoriserade Charlotte Perrelli fick Sanna se sig slagen på mållinjen med bara 18 poängs mariginal.

Nu dröjde det tre år innan hon dök upp i Melodifestivalen igen. I'm in love segrade i deltävlingen i Göteborg och i Globen blev den 4:a. Den här gången populärare bland juryn än tv-tittarna! Vi får se hur det går 8 februari i år, Sanna Nielsen är klar för sin sjunde festival och sjunger en ballad med titeln Undo i deltävling 2 i Linköping.

2014 UNDO (?)
2011 I'M IN LOVE (4)
2008 EMPTY ROOM (2)
2007 VÅGAR DU, VÅGAR JAG (7)
2005 DU OCH JAG MOT VÄRLDEN (8)
2003 HELA VÄRLDEN MOT MIG (5)
2001 I GÅR, I DAG (3)

          

Kommentarer